Ca. 29 kilometer ny eller rehabilitert gang- og sykkelvei, i tillegg til 9 kilometer gang- og sykkelvei mellom Lillesand og Birkeland, finansiert gjennom bompengeordning på E18 Arendal-Tvedestrand.
Sykkeltrafikken i Kristiansandsregionen har økt i perioden 2009-2018. Sykkeltellepunktet i Hannevika viste i perioden en vekst på ca. 29 %. Grunnlaget for statistikken er såkalt sikre uker, som betyr at vintermånedene og ferieperioder er tatt ut. Kristiansand ble i 2018 kåret til Norges beste sykkelby av Syklistenes landsforening.
De nasjonale reisevaneundersøkelsene i 2009 og 2013/2014 viser at sykkelandelen økte fra 8 til 10 % i Kristiansand og fra 7 til 8 % i regionen.
Den gode utviklingen for sykling er først og fremst et resultat av at gang- sykkelveinettet er blitt stadig bedre, men også en følge av bompenger og tidsdifferensierte bomsatser. Satsing på gang- og sykkelkampanjer har også hatt betydning.
Det finnes ikke målinger av hvor mange som går, men de nasjonale reisevaneundersøkelsene viser at andelen gåturer ligger stabilt på drøyt 20 % av totalt antall reiser vi foretar.